Monday, June 21, 2010

Siaran pengetua

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JALAN MENGKIBOL

SIARAN PENGETUA 2 / 2010 (JUN 2010)

VISI : SJM menjadi sekolah idaman masyarakat Kluang pada 2010.

MISI : SJM akan sentiasa memberi pendidikan menyeluruh untuk membangunkan modal insan yang berketrampilan berlandaskan Falsafah Pendidikan Ke bangsaan.

Logo Sekolah

Rakan-rakan warga SJM mungkin sedar bahawa kita mempunyai banyak versi logo SJM. Ada versi yang masih menggunakan nama lama sekolah iaitu SEKOLAH MENENGAH JALAN MENGKIBOL pada halnya nama sekolah telah ditukarkan kepada SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JALAN MENGKIBOL. Berikut adalah beberapa versi yang biasa digunakan. Perkara ini boleh menyebabkan pelbagai kekeliruan. Untuk mengatasi masalah ini, semua guru dan staff diminta salin versi yang berikut dari En Enuan supaya semua warga SJM menggunakan versi yang sama mulai penggal depan.

Logo SJM versi rasmi yang berwarna dan versi ‘hitam-putih’ untuk tujuan cetakan

Cuti Sekolah (5-20 Jun 2010)

Dalam cuti ini, JK Kecemerlangan, panitia dan guru-guru jangan lupa memberi latihan dan tugasan kepada murid-murid supaya sebahagian daripada masa lapang mereka dapat dimanfaatkan untuk peningkatan akademik masing-masing. Jika ada aktiviti yang perlu penggunaan kemudahan sekolah, sila maklumkan kepada pihak pentadbiran sekolah. Atas sebab keselamatan, pihak sekolah tidak membenarkan murid-murid menggunakan kemudahan sekolah tanpa kebenaran.

Kepada semua guru SJM, saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih atas usaha dan komitmen tuan-tuan dan puan-puan sepanjang penggal satu tahun ini. Semoga cuti ini dapat memberi peluang untuk ‘mencaskan bateri’ tuan-tuan dan puan-puan dengan sepenuhnya untuk menghadapi GTP (Government Transformation Program), SIP (School Improvement Program) melalui SIT (School Improvement Toolkit) dan apa-apa lagi ABCDEFG yang belum dikemukakan lagi.

Setinggi-tinggi penghargaan kepada semua staf sokongan yang sentiasa memberi sumbangan dalam usaha mewujudkan suasana kondusif di sekolah. Komitmen tuan-tuan dan puan-puan menjadi pemangkin kepada pelbagai program pembangunan sekolah.

Reflection : Good teachers do matter

(The Star-24 April 2010)

Research also shows poor educators can bring down the whole class. According to behavioral geneticist Jeanette Taylor at Florida State University, in circumstances where the teachers are all excellent, the variability in student reading achievement may appear largely due to genetics. However, poor teaching impedes the ability of children to reach their potential...... When teachers were good, the genes really mattered. If one identical twin excelled with a good teacher, the other did too. But if one twin had a strong teacher and the other twin had a weak teacher, twins with strong genetic potential did just so-so in the poor teacher’s class.... While great teachers do not guarantee success, good teaching is important, even for gifted children.

Do you agree?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

‘SELAMAT BERCUTI’

No comments:

Post a Comment